onsdag 5. november 2014

Spinnerullan-dei

De siste ukene har jeg i all hovedsak tilbrakt i treverkstedet på universitetet, jeg har nemlig jobbet med å fullføre fordypningsarbeidet mitt i sløyd, nemlig den her:

IMG_3571

Som man kan se av bildet over har jeg bygget en rokk. Den er ganske liten og i bjørk og kan brettes sammen så den blir smal.


IMG_3577

Fungerer den? Nesten. Litt. Det er et par ting som må fikses før den kan gi en spinneopplevelse som ikke er alt for styrete. Dels snurrer hjulet litt tregt og ujevnt. Det skylles først og fremst at rokkeveiven ikke sitter så bra. (Det hvite på bildet under er altså teip, og et ikke fantastisk vellykket forsøk på å få den til å sitte bedre). Dessuten hadde jeg bygget to tramper, men skruen som kobler den ene til hjulet klarer ikke å holde den rett når man tramper på den, så enn så lenge får den gå med bare en fot. Men jeg er optimistisk. Det er bare småpill igjen nå.

  IMG_3574

Dette er garnet som så langt har blitt spunnet på den:

IMG_3580

For å ha enda mer motivasjon til å bli ferdig før fredag (og fordi jeg ville) meldte jeg meg på fortsettningsspinnekurs med Elin på søndag. Fredag kveld ringte hun, for det viste seg at ikke så mange andre hadde meldt seg på, så da kom hun hjem til meg med masse ull og to rokker i stedet.

IMG_3569

Jeg fikk teste rokkene og lære nye teknikker og feedback på spinneteknikken min (som frem til søndag var funnet på youtube). En tipp-topp søndag, altså! Jeg gikk og la meg med trampebevegelsen fortsatt i føttene og drømte at jeg kjøpte kulelager sånn at rokken min skulle snurre like fint som Elins Victoria.

IMG_3582

Jeg har spunnet ca. femti gram garn av typen kursgarn, dvs garn som er en herlig kaotisk blanding av altfor, altfor overtvinnet og  her gikk det bra og prøver-å-få-dreisen-på-woolen-ujevnt, og denne fiberen likte jeg, hva er det? Et nøste fullt av lærdom, og det er jo noe pedagogen i meg liker godt.


In English: I've built a spinning wheel! It needs to get some kinks sorted out, but I have managed to spin on it (Exhibit A: bobbin with tiny amount of grey yarn on it). I've also taken a class to improve my spinning and test some new techniques, like spinning woolen and navajo plying. I got to borrow a Louet Victoria for this purpose and tested a bunch of stuff (Exhibit B: Crazy yarn full of learning).

1 kommentar:

  1. Sigrid, det er så grenseløst kult at du har bygget en rokk. Jeg overveldet av både misunnelse og beundring, og håper jeg får prøvd noe lignende en dag, altså! :)

    SvarSlett