søndag 7. september 2014

Ferdig: Hitofude

Som alltid om sommeren, kommer man i gang med sommerstrikken litt i seineste laget, og rett før skolen starter igjen, når det bare gjenstår et par varme augustdager før høstgarderoben skal frem (alle som strikker vet jo at det er den beste garderoben), så får man festa de siste trådene og tatt på seg sommerplagget. Når man vil at strikkinga skal være en positiv opplevelse er det jo ikke kjemperart at det går mer i sommerlige plagg og materialer om sommeren, en alpakkagenser på pinne 4 er jo ikke helt det man ønsker seg i fanget når termometere kryper mot 30-streken (og der har det jo vært mye i sommer). Selv om det er litt irriterende, for man vil jo så gjerne bruke ting masse med en gang, så får man vel trøste seg med at det kommer en sommer til neste år også (og at man med ullundertøy kan drøye ut sesongen til et plagg med ganske mange uker).
IMG_3309

I juni kom jeg i alle fall over en masse marks og kattens linen på tilbud, så jeg kjøpte med meg noen grå hesper som jeg tenkte at skulle få bli en sommerlig jakke. Valget falt på mønsteret Hitofude, som jeg hadde vært sugen på siden jeg så Vifflas fine røde versjon. Det er en uvanlig fasong i min garderobe, men i grunn en som passer veldig bra til a-linjekjoler som jeg tross alt har en del av.  Lin var også et bra materialvalg til en såppass sommerlig modell, med ganske korte ermer og hullmønster over hele.

IMG_3314

Den strikkes ovenfra og ned i ett stykke med en gøyal konstruksjon, og økes jevnt til nederkanten så den får en veldig utsvingt fasong. Det enkle hullmønsteret setter seg fort, og jeg vil absolutt si at det var både et tydelig mønster og et morsomt strikkeprosjekt.

IMG_3368

Mønster: Hitofude aHiroko Fukatsu
Garn: Marks och Kattens Linen
Pinner: 3,5
Størrelse: Den minste
Strikket til: The Age of Innocence på Craftlit
På Ravelry

1 kommentar:

  1. Den ble jammen kjempefin! Syntes den kledde å være grå :)

    SvarSlett