tirsdag 22. april 2014

Hvordan jeg bygget en krakk

(Jeg har jobbet med å bygge en krakk i tre på skolen, og en del av oppgaven var å dokumentere prosessen digitalt på noe vis, så jeg tenkte jeg kunne legge min her. Det betyr ikke at dette er i ferd med å bli en tresløydsblogg, altså, selv om tresløyd også er ganske gøy)

IMG_2843

Jeg begynte med å skisse ulike krakkeforslag. Jeg er ikke en sånn som skisser mengdevis med forslag før jeg bestemmer meg, ofte bestemmer jeg meg gjerne før jeg skisser, og så er skissen mer et forsøk på å få ned det jeg har i hodet. Jeg har dog tegnet to varianter av krakken her: en med rette og en med rundede hjørner. Det er fordi jeg ombestemte meg da bena var sagd ut, så den ene skissen er en underveisvurdering mer enn en plan. 


Jeg startet med setet, som er i limtre limt i to omganger. De to omgangene skyldes først og fremst at den ikke skulle bli for bred for elhøvelen. Skiva er derfor sagd med sirkelsag, så limt i to deler, så høvlet fin på elhøvelen og limt igjen før jeg saget den ut til formen den skulle ha. Hjørnene er borte fordi jeg tenkte det ville bli fint om endetreet i beina fikk synes i setet.


Beina sagde jeg først ut på båndsag før jeg kjørte også dem gjennom elhøvelen så de ble gjevne og like brede, og kappet endene på sirkelsaga så de skulle bli like lange. For økt stabilitet skar jeg også ut fire biter til en sarg midt på, og skar tapper i endene på dem og hugget ut tapphull for hånd i alle beina. Beina er festet til setet med 12,5 millimetersplugger som jeg borret hull til på maskinen.

Da alle bitene var ferdige testet jeg at de gikk sammen, og masse trelim og ca. tusen tvinger senere sto den på benken og tørket sånn:


Når limet har tørket kommer finpussen, tresløydens svar på å montere og feste tråder. Å skrape bort lim og pusse med sandpapir i flere omganger er kjedelig og tar litt lengre tid enn man vil at det skal, men det gjør også veldig mye for det ferdige produktet. Heldigvis finnes det i alle fall slipemaskin.

IMG_2837 

Sist behandlet jeg den med kokt linolje/terpentin, og vips! (største løgnen i hele innlegget: det var ingenting som var vips med denne krakken) så var det en ferdig krakk. Sa jeg forresten at den er laget i alm?

In English: I'm doing some woodworking at Uni now, and this is the story of how I built my first stool. It's made from Scots Elm.

1 kommentar:

  1. Så fin den ble. Må si at bloggen din får meg til å vurdere å slutte på studiet og bli håndarbidslærer!

    Men det er nok lurere å fullføre det jg har begynt på, dessverre ;)

    SvarSlett