onsdag 16. april 2014

En utfordring.

På torsdag satt vi på Frk Olssons café med stickklubben, og siden Jenny er en av de mange som hadde bestemt seg for å bli med på Dödergöks sockutmaning, så kom det opp i samtalen. Min kommentar var vel noe sånt som "men jeg vil jo ikke strikke åtte par sokker. Hvis det hadde vært en koftutmaning (for ja, jeg må innrømme at jeg snakker såppass svorsk i hverdagen) så hadde jeg lett blitt med!"Noen utvekslede ord og et instagraminnlegg senere var den født: #Sigridssvorskekoftutfordring. Det er vel til viss del en del av mitt "få Jenny ut av jakkekomplekset sitt"-prosjekt, og dels bare enda et påskudd for å vise entusiasme for det som nok er mine topp tre plagg: strikkejakka. Hashtaggen fikk reflektere hverdagsspråket mitt, og det faktum at den er ment å favne litt bredere enn bare ett språk.

Konseptet er at man skal strikke jakker/kofter, og at det skal være en utfordring. For noen kan det være å strikke en jakke over hode, hvis man aldri har klippet opp et strikketøy før kan det være nytt, det er helt enkelt opp til en selv. Jeg satte ikke noen tidsramme til å begynne med, men tenker at bursdagen min, 30. november kan være en bra målstrek. Bli med med din egen koftutfordring!

For min del kommer jeg dels til å satse på kvantitet: 8 kofter skal være ferdigstilte (og jeg har faktisk enten påbegynt eller planlagt alle), og hva som ellers kommer til å være utfordrende med dem kommer jeg vel tilbake til etter hvert. Først ut er Fresco lace bodice cardigan av Carrie Bostock Hoge, og det utfordrende her ligger i monteringen. Den strikkes nemlig i masse (nåja) små biter som sys sammen etterpå, og det er jo noe jeg pleier å sky som pesten. Men nå har jeg strikket flere biter, en del av dem paralellt, og her skal det sys.

IMG_2788


In English: I'm starting a cardigan challenge! You should knit one or more cardigans November 30th and there should be something challenging about it. I'm planning to knit/finish 8, the first of which is the  Fresco lace bodice cardigan by Carrie Bostock Hoge. It involves a bit more sewing than I'm normally comfortable with, but that's what the challenge is all about! The challenge hashtag is: #Sigridssvorskekoftutfordring, and you're all welcome to join :)

8 kommentarer:

  1. Jeg er med! Jeg har en plan om å strikke en jakke med intarsia-mønster, det blir definitivt en utfordring ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy! gleder meg til å se hvordan det går:)

      Slett
  2. Søren og, gravid mage og jakkestrikking er rett og slett ukompatibelt. Men kommer til å følge med på utfordringen! Jeg har skikkelig sy-fobi, men det er mest fordi jeg ikke er så glad i å strikke vrangt. Kudos til deg!
    C.B.H har designet utrolig mye fint, og med barneversjon av mange flotte lace topper/gensre/cardigans.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje en barne/babyjakke er på sin plass?

      Slett
    2. Ikke umulig. Men nå er det bunadsstrikking for harde livet =D

      Slett
  3. Jeg vil også være med!
    Har aldri strikket jakke/kofte før så det blir nok noe ganske enkelt. Hvis jeg føler meg vill så blir det Nancy-kofta, selv om den er på moten ;)

    SvarSlett
  4. WOW, åtte kofter! Det få´n si er en real utfordring.

    Du har vunnet i påske gi-borten min, gratulerer!! Send meg en epost med adressen din, så sendes premien din vei. Takk for at du ville bli med, nå oppdaget jeg bloggen din og den skal jeg lese og kose meg med videre ;)

    Ha en super uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy! Har nå maila adressen min til deg:)

      Slett