torsdag 20. februar 2014

Ferdig: Peabody

Jeg hadde et mønster i ravelrykøen, og en pose loppisgarn i bokhylla i ganske mange måneder. Og så kom plutselig kvelden da jeg la to og to sammen, og la opp en prøvelapp.

Jeg strikker jo mest i ganske tynt garn, og har derfor 1: ikke så mye garn i stæsjen som ikke er nettopp tynt og 2: ikke så mange prosjekter i tankene på noe tykkere enn pinne 3,5. Det betyr at når jeg først finner et garn som er litt tykkere enn mine vanlige minst-300m-pr-100-gram eller et mønster med ordet "worsted" i beskrivelsen, så tenker jeg umiddelbart at her må jeg sette meg ned og tenke litt på et annet tidspunkt. Det var det jeg tenkte da jeg kom over nesten en kilo peer gynt for 10 kroner hespa på en loppis i våres, og det var det jeg tenkte da jeg forelska meg i Laila Raabes mønster Peabody. Men så en fredag kveld da jeg satt og strikket prøvelapper og pønsket på hva jeg skulle strikke som garnoppgave på skolen, så falt brikkene på plass. 

IMG_2528

Mønsteret er velskrevet og omfattende, det jeg eventuelt har å utsette på den er at hoftefellingen holdt på litt lenge, ettersom den lange vrangborden nederst egentlig dekker hele hoftepartiet ble den kanskje litt posete rett over. Hadde jeg strikket den igjen ville jeg nok felt til det smaleste fortere. Halskanten ble også litt trang. Først fikk jeg ikke hodet gjennom, men etter å ha felt av på nytt med større pinner og Jeny's amazingly stretchy bind-off gikk det i alle fall gjennom, men jeg kunne godt hatt den enda løsere, for den dytter litt i blusekragen nå.

IMG_2534

Mønster: Peabody fra Brooklyn Tweed
Endringer: drastisk nedkorting av vrangborder
Garn: gammel Peer Gynt på hespe. fun fact: betalte faktisk mer for mønsteret enn garnet
Pinner: 3.75 på vrangborder og 4,5 på resten
Strikket til: Call the Midwife / på skolen
På Ravelry

6 kommentarer:

  1. Så fin den ble. Og så god smak du har på hva du strikker til ;) <3 Call the Midwife <3

    SvarSlett
  2. Fantastisk flott kreasjon!! Artig når en kan få garn billigere(!) enn mønster. Og at du får studiepoeng for strikkingen. Luksus!

    SvarSlett
  3. Så fin den är! Jag visste inte att den var ny när jag såg den igår. Mönstret ska garanterat in bland mina Ravelryfavoriter, jag tror att jag skulle behöva en sån här tröja.

    SvarSlett
  4. Vakkert hullmønster på denne. Flott genser!

    SvarSlett
  5. Nydelig!! Og takk for tips til felling - trenger å bli bedre til å felle av fleksibelt :)

    SvarSlett
  6. Ja nydelig genser og veldig fint hullmønster!

    SvarSlett