søndag 2. juni 2013

Ferdig: Fair Isle-genser

Øverst i domkirketårnet i Rye
Visjögarnet jeg kjøpte i Stockholm (eller det meste av det) har ble en fargerik genser med Fair isle-mønster og førtitalssnitt, og det på under en måned. Jeg har lett litt frem og tilbake etter en fin Fair isle-genser ei god stund, og falt til slutt for et mønster fra (gjetter jeg) 40-tallet.


I mønsteret skal man begynne å strikke frem og tilbake allerede ved armhulene, men siden rundstrikking er helt overlegent med to farger strikket jeg klippekant til ermene og ventet med vrangmaskene til halsfellinga (Da ble jeg nødt til å strikke noen rader både vrangt og rett fordi garnet jeg trengte var på begge sidene). Jeg testet en ny måte å forsterke klippekanten på, Kate Davis heklekant, og det gikk veldig bra.

På vranga et par måneder senere (garnet har begynt å tove seg under armen allerede)
Endringer: fem farger i stedet for seks, færre masker, klippekant i ermehullene, rette ermer.
Garn: Visjögarn i fargene vit, ljusgrå, solgul, limegrön og skogsgrön
Strikket til: Pushing Daisies og Stickpodden
Ravelryprosjekt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar