onsdag 16. oktober 2013

Ferdig: Daisy


IMG_1716

På forsommeren var jeg på kino og så The Great Gatsby (ettersom jeg er og var nokså begeistra for både boka og filmskaperen hadde jeg gledet meg en hel del), en film full av storslått 20-tallsestetikk, som satte seg på hjernen. Jeg gikk hjem og googlet på art deco-mønster og så på fine gamle silkekjoler jeg aldri kommer til å ta meg råd til på Etsy. Og så, når jeg skulle reise til Peru i tre uker og trengte et prosjekt som gav mest mulig strikketid på minst mulig vekt, ble det til at jeg tok med meg masse hvitt lingarn og pinner 2 med en nederkant som var strikket med et art deco-inspirert mønster.

IMG_1727

Aller nederst, der det fortsatt er litt større grønne felt har jeg strikket som jeg pleier med to farger, begge strikkes paralellt og den som ikke er i bruk dras bak. Over ville det bli for lange tråder hengende, så det broderte jeg på etter at det hvite var strikka. Den rette formen og de stripene som går opp på den er tenkt å vise til 20-tallets kjolemote, med midjen på hoftene og rett silhuett. Kjolen er strikket på rundpinne nedenifra og opp, med en falsk søm i sidene og ermer som er plukket opp etterpå og strikket med forkortede rader.

IMG_1728


Oppskrift: Egen (navnet har den fått etter Daisy Buchanan, hvis man ikke skjønte det etter introduksjonen)
Garn: Ullcentrums Linea
Pinner: 2
Strikket til: Så og si en hel sommerferie med sine mange reiseetapper og alt det andre.
På Ravelry

1 kommentar:

  1. Så fin kjole! Og på pinne 2! Jeg er imponert! Den er sikkert lett og god å ha på seg da :)

    SvarSlett