lørdag 24. august 2013

Ferdig: Audrey


Mønsteret Audrey in Unst så jeg først på Elise Duponts blogg, og det ble liggende i bakhodet til jeg skulle strikke noe av restegarnet fra blyantskjørtet fra Pickles, og påvirket helt klart den lille jakka som kom til i løpet av Englandsturen. Når jeg så sto på Loop i London og klemte på garnnøster, fattet jeg til slutt et vedtak om å strikke den på ordentlig i Shilasdair Luxury 4-ply, som er ganske fint og dyrt, men ikke så fint og dyrt at det blir uforsvarlig (ikke så mye dyrere enn visjögarn, for eksempel).


Jeg strikket den minste størrelsen, som passet bra, selv om jeg forlenget ermene som egentlig skulle slutte under albuen, siden garnet er såpass varmt at ermene bør være lange for at den skal være funksjonell. Ellers fulgte jeg mønsteret nesten på prikken, bortsett fra at jeg ikke hadde 3,25 eller ,75 i pinnesamlingen min og ikke orket å kjøpe nye pinner til kantene, så alt ble strikket på 3,5. Jeg synes mønsteret var godt gjennomarbeidet, det inneholdt en utførlig ordliste, beskrivelser av fellingene og tydelige tegninger som viste mål for størrelsesberegning. Jeg har ikke blokket den, men burtsett fra at halskanten krøller seg litt gjør det ikke allverdens. Nå har den fått en flekk på ermet fra jeg syltet, så etter vask får jeg vel i det minste surra meg til å blokke.

Modellen synes jeg fortsatt er kjempefin, vrangbordene med vridde masker på nederkantene og knappekantene, og det enkle hullmønsteret i utrigningen er fine detaljer, og lengden og fasongen gjør det til en jakke som passer veldig mye i garderoben min. Garnet er ganske mykt og veldig varmt, fargen elsker jeg og de små perlemorsknappene jeg kjøpte på en bruktbutikk i Brighton passet godt inn. Alt i alt er jeg dødsfornøyd.


Oppsummering:
Mønster: Audrey in Unst av Gudrun Johnstone
Størrelse: 30 1/2 (den minste)
Garn: Shilasdair Luxury 4-fly i fargen Juniper
Pinner: 3,5
Endringer: Lengre ermer, brukte samme pinner til vrangbordene og kantene, selv om jeg skulle ha byttet etter mønsteret.
Strikket til: Reise til og fra og møter på Island, hovedsaklig.
Ravelry

2 kommentarer:

  1. Väldigt fin! Det är den andra versionen av Audrey in Unst som jag ser den här veckan och jag blir allt mer förtjust i mönstret. Enkelt och fint, lagom mycket detaljer.
    //Karin

    SvarSlett